„Mindig van előre, de néha nem árt irányt váltani sem” – Interjú Papp Tiborral
A 2022-ben – akkor még online formában – megrendezésre kerülő Automorrow járműipari konferencián Papp Tibor még a Totalcar.hu rovatvezetőjeként tartott előadást a jövő hajtásmódjairól. Tibor időközben pályát váltott, és ma már a Renault Hungary Kft. csapatát erősíti mint garanciális és oktatási felelős. Ezúttal a 2023. szeptember 27-én, a JOBVERSE Állásbörze önálló programhelyszíneként visszatérő Automorrow kapcsán mesélt nekünk arról, milyen izgalmak történtek vele az elmúlt egy évben, de szóba került a járműipar jövője is, valamint rövid interjúnk keretében azt is elárulta, miért ajánlaná a rendezvényt az érdeklődőknek.
Milyen izgalmak történtek veled az elmúlt egy évben?
Az ember viszonylag ritkán vált pályát 27-28 év után, márpedig én ezt tettem: elhagytam a médiát és felhagytam a tartalomgyártással. Hivatalosan tavaly augusztus 20-án léptem be a Renault-hoz, így aztán könnyen nyilvántartható az évforduló. A munkám két részből áll: egyrészt a garanciális ügyek menedzselése a kereskedőhálózattal, másrészt az oktatások szervezése. Van még pár járulékos terület, mint például a visszahívások és szervízkampányok menedzselése. Persze ez nem jöhetett volna össze, ha nincs egy járműmérnök végzettségem, ami nem feltétlenül volt alapkövetelmény, de több, mint előnyös. És bár a Renault hivatalos nyelve az angol, csöppet sem árt, hogy beszélek franciául is. Mindezzel ez a munka több szakterület nehezen definiálható, hisz nemcsak műszaki kérdések vannak, hanem minden más is: problémamegoldás, jog, kommunikáció. Az, hogy korábban mivel foglalkoztam, kevésbé számít, bár páran már mondták, hogy alig várják a garanciális körleveleket.
Hogyan látod a járműipar jövőjét (rövid-, esetleg hosszú távon)?
Természetesen hatalmas jövője van, most inkább az a fő kérdés, hogy hol lesz a súlypont és kik lesznek a főszereplők, mert az elektromos autózás alaposan átrendezi a sorokat. A hagyományos gyártók közül a Renault-Nissan szövetség elég hamar felszállt erre a vonatra, és szép számban adott el elektromos autókat. De ha az ember csak egy picit belelát a háttérben működő rendszerbe, megérti, miért nem olyan egyszerű egy csapásra átállni a belső égésű motorokról a villanymotorokra, benzintartályokról és AC-pumpákról akkumulátorokra. A kihívás része az is, hogy az új autók mögé oda kell tenni a szolgáltatásokat is, vagyis a garanciát, alkatrészellátást. Ilyen szempontból előnyben vannak a tradicionális gyártók, de a változásnak vannak árnyoldalai is. Például át kell képezni a munkatársakat, az értékesítőtől a szerelőig, de a Párizs melletti műszaki oktatási központunkban láttam olyan helyiséget, ahol nem lehet csak úgy takarítgatni sem. A benzin is veszélyes anyag, ám 130-140 év alatt megtanultuk kezelni; az elektromosság veszélyei és biztonsági előírásai mások, és ezeket is meg fogjuk szokni. A történelemmel rendelkező gyártóknak azonban meg kell küzdeniük majd azzal is, hogy párhuzamosan kétféle technológiával kell együtt élniük. Pár év múlva a fiatalabbak majd ugyanúgy rácsodálkoznak, hogy az alkatrészraktárban van fűzött motorblokk, mint én, amikor szembesültem azzal, hogy az Outlook nevű levelezőprogram még létezik.
Miért ajánlanád az érdeklődőknek a 2023-ban újra megrendezésre kerülő rendezvényt?
A 2022-es rendezvény kiváló alkalmat biztosított arra, hogy áttekintsem, merre megy az autós világ. Szerencsére az autóipar ma Magyarországon szinte végtelen lehetőséget kínál, és egy ilyen eseményen megtalálhatod a máshogy érdekes területeket, állásokat. Bár néha kényelmesnek tűnik ugyanazzal foglalkozni a végtelenségig, vannak pillanatok, amikor úgy érzed, hogy váltani kell. Esetemben az autós újságírás onnan indult, hogy megírtam az első, pár száz leütéses keretes anyagot írógépen, de láttam, hogy nekem számítógép kell; aztán jött az analóg helyett a digitális fotó, a kiadvány- és képszerkesztő szoftverek világa, utána a webes felület szerkesztése, majd a videógyártás – nagy út ez, de számomra ebben ennyi volt. Mindig van előre, de néha nem árt irányt váltani sem, az én példám ezt mutatja. A frissen végzetteknek pedig kell valamilyen impulzus, ami mentén elindulhatnak valamerre, hogy aztán eldöntsék, tényleg erre vágytak-e. Néha egészen apró dolgokon dől el, hová juthat el az ember, és az ilyen apró dolgokért érdemes odafigyelni az Automorrow-ra.
Ha érdekel a járműgyártás és az auróipar jelene és jövője, regisztrálj a JOBVERSE Állásbörzére, pipáld be, hogy a rendezvény mellett az Automorrow is érdekel, és vegyél részt a konferencián szeptember 27-én!