„A járműipar is kezd elfordulni a fenntarthatóság irányába” – Interjú Tóth Bálinttal, a Nefab Packaging Hungary Kft. Managing Directorával

A 2023. szeptember 27-én, a JOBVERSE Állásbörze önálló programhelyszíneként visszatérő Automorrow járműipari konferencián a legújabb fejlesztések és gyártástechnológiai változások mellett a fenntarthatóság is műsorra kerül. A környezettudatosság a Nefab Packaging Hungary Kft. működésében is fontos szerepet játszik – sőt, egyfajta küldetéstudat is társul hozzá. Tóth Bálint több területet megjárva került a csomagolóiparba: eredetileg politológusként végzett, ma pedig a NEFAB Managing Directoraként tevékenykedik. Vele folytatott beszélgetésünk során részletesebben is megismerhettük a vállalat tevékenységét, de a cég járműiparhoz való kötődésének is mélyére ástunk, valamint alaposan kiveséztük a környezetbarát megoldások témakörét. Mindezek mellett az Automorrow kapcsán adott interjúban Bálint az eseményen tartott előadásával kapcsolatban is elárult néhány érdekességet.

Kérlek, mesélj egy kicsit magadról! Hogy kerültél a NEFABhoz, mivel foglalkozol jelenleg?

Tóth Bálint vagyok, jelenleg több mint két és fél éve dolgozom a NEFABnál. Kereskedelmi igazgatóként kerültem ide 2020. decemberében, az ügyvezetést pedig tavaly novemberben vettem át a regionális igazgatótól. Alapvetően semmi közöm nincs a szakmához: pályaelhagyó vagyok, eredetileg politológus. Különböző területeket megjárva 2015-ben kerültem a csomagolóiparba, ami nagyon gyorsan szerelem lett, ez pedig a mai napig kitart.

Alapvetően mi vonzott a csomagolóiparhoz?

Semmi az ég világon (nevet). Mielőtt a csomagolóiparba kerültem, rendezvényszervezéssel foglalkoztam, ami nem nagyon tetszett. Egy az iparágban dolgozó barátom mesélt egy akkor felszabaduló belső értékesítői pozícióról, amit megpályáztam. Sikerült is, ezáltal pedig egy mai napig működő magyar vállalkozáshoz kerültem. Gyakorlatilag a ranglétra minden egyes fokát megjártam: belső értékesítőként kezdtem és egészen az ügyvezető jobbkezéig jutottam, a végén pedig operatív igazgatóvá, majd a teljes cég kereskedelmi igazgatójává váltam 2020-ra. Ezután egy kisebb ugrás következett, és csomagolóipari – vagy inkább papíripari – ügyvezető lettem egy olyan cégnél, akik papírokkal kereskedtek és javarészt nyomdákkal álltak kapcsolatban. Ebben őszintén szólva eléggé unatkoztam, mivel magától ment az üzlet, nem kellett sok mindent csinálni. Korábbról ismertem a NEFAB egyik beszállítóját – ő szólt nekem, hogy volna egy kereskedelmi vezetői pozíció. Akkor már ismertem a NEFAB ot, sőt, mindig is nagyon nagyra tartottam a céget, és szerettem volna itt dolgozni. Így kerültem még év végén a vállalathoz.

Bemutatnád röviden a tevékenységeteket?

Egy svéd központú multi vagyunk, vagyis inkább úgy fogalmaznék, hogy multi környezetben dolgozunk. Ugyan 3 kontinensen, lassan 100 telephellyel, több mint 35 országban vagyunk jelen 4000 munkavállalóval, mégis áthatja az összes NEFAB leányvállalatot az úgynevezett „svédség”, vagyis az egyszerűség, letisztultság. Mindazonáltal egy nagyon barátságos, családias környezet alakult ki. Attól függetlenül, hogy elég komoly árbevételt mozgatunk és elég komoly áruforgalom zajlik nálunk, továbbra sem vagyunk egy óriási cég Magyarországon. Összesen 130 munkavállalónk van itthon, az egyik leányvállalatnak vagyok én az ügyvezetője, de Orosházán is van egy telephely, ami egy akvizíciónak köszönhetően került a cégcsoporthoz – ez nem hozzám tartozik. Mind a két cég esetében – de akkor is, ha elmegyünk akár Szlovákiába, Csehországba, Svédországba vagy bármelyik másik országba – ugyanazt látja az ember: ugyanaz a design, ugyanaz a munkastílus. Egyszerűen, gyorsan, hatékonyan jutunk el A-ból B-be és oldunk meg feladatokat és problémákat.

Logisztikai csomagolással foglalkozunk, ami 100% B2B. Nincsenek csinos, szépen nyomtatott dobozok, helyette arra vállalkozunk, hogy a különböző gyártó egységek közötti mozgatást biztonságosan kivitelezzük a partnereink számára. Említettem, hogy csomagolóanyagok gyártásával, kereskedésével foglalkozunk, de ez csak egy része a tevékenységünknek. Én szeretném elérni azt Magyarországon – és remélem, hogy a többi országban dolgozó kollégám is -, hogy a NEFABra ne úgy gondoljanak, hogy „a cég, akitől faládákat vagy hullámpapír dobozokat lehet rendelni”, hanem azokra, akik a logisztikai problémákat megoldják nekik. Ennek egy része a csomagolás. Ez egy termék, de alapvetően mi szolgáltatunk, különböző logisztikai megoldásokkal oldjuk meg a partnereink problémáit, mindezt végtelenül fenntartható módon. Nagyon koncentrálunk arra, hogy minél optimálisabban, minél hatékonyabban, fenntartható anyagokat felhasználva, újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokat használjunk a tervezéseink során, maximális kihasználtságot biztosítva a szállítások alatt.

Említetted, hogy a vállalat számára fontos a fenntarthatóság. Mik a legfontosabb fogalmak a témával kapcsolatban, amiket érdemes tisztázni?

Ne akarjuk becsapni magunkat: a csomagolóanyag egy szükséges rossz. Arra viszont oda tudunk figyelni, hogy ez mennyire az. A Párizsi Klímakonferencia után volt egy óriási „bumm” a világban azzal kapcsolatban, hogy mindenki fenntarthatóságra törekedjen, újrahasznosítson és zöldüljön. Beindult a greenwashing is. Az óriási mamutvállalatok és elektronikai cégek elkezdték a saját számaikat, a CO2-kibocsátási megtakarításaikat kommunikálni. A NEFABnak mindig is célja volt az optimális tervezés. Tudni kell, hogy az óriási szervereket nagy ládákba pakolják – régen ácsolt faládákba. Ez azért érdekes, mert ezeket a helyszínen építik fel, ami viszonylag sok idő, sok helyet foglal és szállítani is kényelmetlen. A NEFABabból indult ki és lett ekkora cég, hogy lapra szerelt ládákat tudott gyártani, amiket iszonyatosan gyorsan lehetett összeállítani, plusz a csomagolóanyag szállítása során is sokkal többet tudott elvinni, sokkal kisebb ráfordítással.

Amikor elindult a fenntarthatósági trend, nagy örömmel álltunk mögé és továbbra is tapsolva támogatjuk az egészet – pláne úgy, hogy a partnereink számára ezekben a logisztikai folyamatokban kimutatható CO2-kibocsátás csökkentést tudunk elérni számukra. Ezt egyrészt úgy tudjuk megoldani, hogy a tervezések hatékonyabbak, a felhasznált anyagok pedig kevésbé károsak a környezetre, illetve a cirkulációs gazdálkodásban is tudjuk támogatni a vevőinket. Ez hatékony, mert van egy számszerűsíthető költségvonzata, emellett a szállítás is kevesebb lesz, tehát kevesebb autó is fog menni. A rendszerünk egyébként tanúsított, úgy hívják, hogy GreenCalk, aminek kapcsán pontosan ki tudjuk mutatni, hogy a mi tervezésünkkel egy szállítási folyamatban mennyivel kevesebb károsanyag kerül a környezetbe. Ez egy kicsit misztifikált, hiszen ki tudja azt megfogni, hogy hány tonna CO2-vel kerül kevesebb a levegőbe?! Ezt nem látod, nem tudod megmérni, csak a mennyiséget hallod meg. Mi ezt több dologra is tudjuk transzformálni, de a személyes kedvencem az, hogy hány autót vettünk le az útról egy évben. Ha egy adott csomagolás kifejlesztése mondjuk 20 tonnával kevesebb, mint az előző koncepció, akkor az azt jelenti, hogy egy évben 5 személyautót levettünk a közútról. Olyan kimutatást is tudunk prezentálni, hogy mennyivel kevesebb fát kellett kivágni, vagy mennyivel több tiszta ivóvíz maradt meg. Szerintem mégis az autós példa a legkézenfoghatóbb, hiszen szinte mindenki autóval jár és tudja azt, mekkora probléma az iszonyatos dugó a városban vagy az autópályán. Mi ezeket az autókat próbáljuk levenni az útról – nyilván nem a személyautókat, de a kamionokból kevesebb megy a mi csomagolásunknak köszönhetően.

Mondhatjuk, hogy a vállalat tevékenysége hiánypótló ezen a területen?

Én egyelőre nem nagyon tudok más céget, aki hasonlóan meg tudja ezt mutatni. Nyilván más is képes különböző számokkal előrukkolni. Ezzel kapcsolatban nem nagyon van rálátásunk a konkurenciára. A kondícióira, tevékenységére persze igen, viszont azt nem tudjuk, hogy mivel adja el a termékeit fenntarthatósági szempontból. A papír még mindig dübörög, mindenki műanyag ellenes, és ezt promotálja is. A nagy konkurenciáink abszolút a papírban hisznek, viszont valljuk be, azt is ki kellett vágni egyszer, és az újrahasznosítása is egy komoly, energiaigényes folyamat. Így nem tudom, hogy a többiek ilyen kimutathatóan tudják-e illusztrálni, amit megtakarítanak, de mi igen. Ezt a vevőink és a partnereink is szeretik. Sokan úgy gondolnak a fenntarthatóságra, mint egy értékesítési eszköz, de igazából egy sokkal magasabb célról beszélünk. Arról van szó, hogy szerintem – és biztos sok már ember szerint is – viszonylag korlátozott az időnk ezen a bolygón, és meg kellene próbálnunk megmenteni, amit csak tudunk. A NEFAB ehhez próbál meg hozzájárulni.

Véleményed szerint mi kell ahhoz, hogy eredményeket tudjunk elérni a fenntarthatóság terén? Kinek van a legnagyobb szerepe?

Szerintem leginkább a vállalatok szerepe kiemelkedő. Nyilván az egyének is fontos szerepet játszanak, bár sokan szerintem a saját megnyugtatásunk szerint foglalkozunk a témával. Az, hogy alapvető dolgokra odafigyelünk, nem feltétlen a fenntarthatóság miatt van, hanem saját magunk miatt is. Inkább a nagyvállalatok tevékenysége, felhasználása, kibocsátása számottevő – amit persze a felhasználó mozgat és generál. Ha nem lenne igény a nagy mennyiségű termékre, amit az óriási cégek gyártanak, sokkal egyszerűbb dolgunk lenne, de mivel az ember olyan, amilyen – tehát állandóan fogyasztani akar -, akkor ezeket a fogyasztási cikkeket legalább fenntartható forrásból vegye.

Egy korábbi veled készült interjú során említetted, hogy a műanyag sokszor kevésbé bizonyul környezettszennyezőnek, mint a papír. Tudnál hasonlóan megdöbbentő tény(eke)t mondani?

Szerintem ez a legmegdöbbentőbb. A papír és a rost alapú csomagolások a trend. Aláírom, hogy ez a kulcs, és az újrahasznosított változataik. Több ilyen termékünk is van – és itt nem csak a hullámpapír- és újrahasznosított dobozokra kell gondolni, hanem más egyéb ezzel kapcsolatos fejlesztéseinkre. Több díjat is sikerült megnyernünk azzal az ötletünkkel, hogy egy alapvetően újrahasznosított papírterméket (egy fészket, amibe egy elektromotort tesznek) egy újrahasznosított műanyagra cseréltünk olyan formában, hogy újrahasznosított anyagról beszélünk, emellett – köszönhetően az engedélyünknek, amely által a vevőink használt anyagokat összegyűjthetjük, majd újra felhasználhatjuk az anyagáramban – káros anyag sem kerül a környezetbe. Sőt, még olcsóbb is lett, így egy igazi win-win szituáció volt mindenkinek: a vevőnek, nekünk és a környezetnek is – habár őt nem tudtuk megkérdezni, de biztos vagyok benne, hogy örült a megoldásnak. Ezt a Magyar Csomagolóipari Versenyen, illetve a WorldStar elnevezésű díjjal (amit 2021-ben nyertünk el ezzel a koncepcióval) is díjazták.

Az Automorrow közönségének egy részét álláskeresők képezik. Mondanál pár szót a nálatok elérhető karrierlehetőségekről? Milyen sűrűn toboroztok?

Az utóbbi időben nagyon sűrűn toboroztuk. Amikor én idekerültem 2020-ban, akkor kb. 110-en voltunk. Le kell fedni kapacitással a cég nagy iramú növekedését, hiszen egy idő után nem bírja el a munkamennyiséget egy adott emberállomány. Ezért van, hogy jelenleg már 130-an vagyunk. Több mérnöki pozíciónk van folyamatosan nyitva. Nem a fluktuáció miatt, hiszen nálunk ez nem kifejezetten van. A fehér galléros szegmensben egyáltalán nem jellemző, de jelenleg a kékben sem. Ez több dolognak köszönhető. Az egyik a már említett „svédség”: az egyszerűséget és a transzparens kommunikációt nagyon szeretik a munkavállalók. Minden egyes kolléga ismeri a cég pénzügyi helyzetét. Én erről minden (második) hónapban tájékoztatom a kollégákat, amit nagyon értékelnek. A Z generáció számára a fenntarthatóság is kulcsfontosságú. Az a szerencse, hogy ez mindig is benne volt a működésünkben, nem most kellett elkezdenünk vele lobbizni. Ha 2020 környékén érkezett egy kolléga, érzékelte, hogy mi már alapvetően is kommunikáltuk a témát. Ha valaki felment a weboldalunkra, rögtön látta, hogy fontos számunkra a környezetvédelem.

Emellett nagyon odafigyelünk a kollégáinkra, az egészségükre. Van egy „3 C”-re hallgató munkastílusunk, vagyis Communication (kommunikáció), Cooperation (kooperáció) és Customer first. Persze nem minden áron, ezt megelőzi a Family first, azaz a család az első, valamint az egyén fizikai és mentális egészsége is. Nagyon koncentrálunk arra, hogy mindenki kiegyensúlyozott legyen a munkahelyén. Rugalmasak vagyunk, ha valakinek egyéb elfoglaltsága van (pl. el kell mennie a gyerekért). Természetesen van egy munkarend, de nagyon megértőek vagyunk, mert szerintünk megtérül, ha így állunk a kollégáinkhoz. Ez valóban így van. Lásd: nem nagyon van fluktuáció. A munkavállalóink még jobb fizetésért sem mennek át másik céghez, mert tudják, milyen itt nálunk, hogyan viselkedünk egymással és mennyire tiszteljük a másik személyét és munkáját. Ráadásul senki mögött nem áll senki, vagyis mindenki pontosan tudja a feladatát, és azt is, hogy azért került kiválasztásra, mert biztosak vagyunk abban, hogy a tudása 100%-ával tesz majd hozzá a munkához. Ennek is megvan az eredménye, hiszen kivétel nélkül minden kollégánk maximumon teljesít, és szeretnek is itt dolgozni. Legalábbis merem ezt remélni. Mindenki mosolyog a másikra – többek között ezért is imádok itt dolgozni. És még nem is említettem, hogy rétes napunk is van…

Milyen embereket kerestek? Van olyan skill, amit kiemelnél?

Nem feltétlen keressük a szaktudást. Egy viszonylag szűk szférában dolgozunk. A csomagolóipar nagy biznisz, de nem széleskörű a piac. Tudjuk, ki mit csinál, kire érdemes figyelni, és azt is, ha Budapest xxii. kerületében eldobsz egy követ, akkor az egy csomagolóipari vállalatra fog esni. Ettől függetlenül mi nem szeretünk máshonnan elcsábítani kollégákat. Van persze olyan terület (pl. a csomagolástervező), ami nagyon specifikus, tehát vagy megtanultad és van hozzá érzéked, vagy nem. Ha viszont admin kollégát szeretnénk felvenni, akkor azt keressük, hogyan fog tudni beilleszkedni a cég életébe és mennyire fogja befogadni a cég úgy, hogy egy nagyon befogadó cég vagyunk. Azt szeretnénk felmérni, mennyire jellemző rá ugyanaz a dinamika, amit mi képviselünk. Ha az első interjún kiderül, hogy ez nincs meg, akkor nem lesz második. Azt keressük, mennyire „NEFAB-kompatibilis” valaki. A kiválasztási folyamatunknak köszönhetően nagyon gyorsan rá tudunk erre jönni.

Ha már Automorrow: hol látjátok a szerepeteket a járműiparhoz kapcsolódóan, milyen céljaitok vannak ezen a területen?

Ha csak annyit mondok, hogy a tevékenységünk 60%-a az autóiparhoz köthető, akkor úgy gondolom, hogy elég sokat elárultam. Közvetlen kapcsolatunk van különböző OEM-ekkel, de alapvetően Tier 1-2-3 beszállítókat szolgálunk ki nap mint nap. Szerintem nem tudnék olyan Magyarországon jelen lévő céget mondani, akivel nem voltunk, vagyunk vagy leszünk kapcsolatban a következő egy évben. Szerintem jelentős szerepet játszunk az iparágban, ismernek minket a nagyobbak. De az összes többivel is kapcsolatban állunk. Persze van, akivel nem, de az igazán nagy cégekkel biztosan. Plusz Magyarországon piacvezetők vagyunk a lítium akkumulátorok csomagolásának előállításában és az ehhez kapcsolódó logisztikai megoldásokban is.

Mesélnél arról, miért csatlakoztatok a rendezvényhez?

Más autóipari konferenciára is voltunk már meghívva előadástartás kapcsán, illetve kerekasztal-beszélgetéseken is részt szoktam venni. Tagjai vagyunk a Magyar Gépjárműipari Egyesületnek (MAGE) is. Szerintem valóban jelentős szerepünk van az iparághoz kapcsolódóan, és szeretnénk is, hogy ez így maradjon, hiszen ebben rengeteg izgalom van. A technológia gyors fejlődése és a piac új megoldásai minket is arra sarkallnak, hogy egyre innovatívabbak legyünk. Azt érzem, hogy a járműipar is kezd elfordulni a fenntarthatóság irányába, pedig ez korábban sokáig nem kifejezetten volt szempont a területen. Emellett szeretnénk kicsit tágabb módon sugározni mindazt, amit képviselünk. Nem feltétlenül az üzletszerzés a fő szempont, inkább az, hogy más (csomagolóipari) vállalatokat is arra sarkalljunk, hogy fenntarthatóbb, hatékonyabb módon lássák el a saját feladatukat. Ez amolyan küldetés is számunkra.

Miről fogunk hallani az Automorrow-n tartott előadásodban?

Szeretném bemutatni a NEFABot és a tevékenységét, hogy honnan indult, hova tart és mik a kitűzött céljaink. Beszélek majd arról is, milyen jelentős szerepe van annak a szükséges rossznak, amivel nap mint nap találkozik az ember. Természetesen azokról a csomagolásokról is tudnék prezentálni, amikkel a fogyasztó találkozik, de inkább arról szeretnék előadni, mennyire fontos ezeknek a jól átgondolt, okos alkalmazása.

Ha érdekel a fenntarthatóság a járműipar területén, regisztrálj a JOBVERSE Állásbörzére, pipáld be, hogy érdekel az Automorrow, és hallgasd meg Bálint előadását az eseményen szeptember 27-én!