Egy pilóta, aki a virtuális és a valóságos versenyzésben is bizonyított már

Sok szempontból útelágazáshoz érkezett az autóipar, és vele együtt az autó- és motorsport. A fejlesztések különböző irányai, a fenntarthatósági szempontok a technikai sportokra is hatást gyakorolnak. Az innovatív megoldásokra fókuszál a 2023. szeptember 27-én immár második alkalommal megrendezésre kerülő Automorrow is, amelynek apropóján felelevenítjük a kétszeres szimulátor-világbajnok, mérnökhallgató Báldi Gergővel 2022-ben folytatott beszélgetésünket, aki az online világ mellett a valós versenypályán is bizonyított már.

A Budapesti Műszaki Egyetem tanulója autósportos vonalon az egyik legnagyobb magyar e-sport eredményt érte el a M1RA versenyzője, amikor az FIA WTCR online bajnoka lett 2019-ben, majd a rá következő évben is sikerült megszereznie a végső győzelmet. Még ugyanebben az évben, 2020-ban megnyerte a #NextMichelisz tehetségkutatót, amelynek köszönhetően 2021-ben valós versenypályán tehette próbára magát. 

Szimulátoros és benzines autóval is van versenytapasztalatod. Melyik területet érzed igazán a terepednek? 

Szimulátoron sokkal több kilométert megtettem már, tapasztaltabb vagyok, de szerencsére az így megszerzett készségek, tudás átmenthető a valós versenypályára is, aminek köszönhetően könnyebben kiismerem magam ott is, mint az, akinek nincs szimulátoros előélete.

Szórakozásként indult a szimulátorozás. Nagyon sokféle virtuális játék van, mi fogott meg az autóversenyzésben?

A családi ebédeknél mindig Forma-1-et néztünk. Egy emlékezetes versenyen Kimi Raikkönen szinte a mezőny végéről nyert futamot, majd két évvel ezt követően a Ferrari színeiben világbajnok lett. A piros autó, a siker valahogy magával ragadott, megcsapott, hogy én is valami hasonlót szeretnék csinálni. Nyilván a realitás talaján maradva virtuális kormány mögé ültem, elkezdtem szimulátorozni. Először csak offline, a számítógépen, majd az interneten egyre komolyabb sorozatokhoz csatlakoztam. Volt egy verseny, ahol Michelisz Norbi is szerepelt. Megismerve a történetét lett tétje igazán a szimulátorozásnak, hiszen ő volt a példa, hogy akár valós versenypályákra is ki lehet jutni.

A valós autóversenyzésben komoly technikai küzdelem folyik, a szimulátoros világra mennyire igaz ez? Mennyiben múlik itt a siker a felszerelésen? 

Manapság már annyira szoros a verseny a szimulátorozásban, hogy ha valakinek nincsen komolyabb felszerelése, az hátrányból indul. Meglátszik a pályán például, ha valakinek nincs load-cellás fékpedálja. A szoftvereken belül viszont az autókban nagyon minimálisak a különbségek, és mivel a szimulátoros világban végtelen számú kört meg lehet tenni, jobban kiegyenlítődnek az erőviszonyok, mint a való életben. 

Egyre bővül a résztvevők tábora. Mennyire van itt szerepe a személyes készségeknek?

Érezhető, ha valaki kiismeri magát a műszaki területen, jobban megérti az autót ható fizikai erők működését. Mivel ezek már nagyon jól le vannak programozva, előnyt kovácsolhat az, aki tudja, hogyan lehet a legjobban a hosszanti és az oldalirányú erőket kombinálni, vagy az elméletben hogyan is működik az aerodinamika, vagy egy guminak a szerkezete.

Hol a határ a játék és a komoly versenyzés között?

Igazán talán akkor válik komollyá, amikor az ember már megtervezi a felkészülését egy-egy versenyre, amikor elkezd tudatosan készülni a futamokra, stratégiát építenek a csapattal. 

A való életben látványos a felkészülés. Virtuálisan hogy kell ezt elképzelni? 

Ha fix beállítású autókkal megy az ember, ott elsősorban a megtett kilométerek számítanak. Mivel a beállításokba nem lehet belenyúlni, körözni kell, és a csapattársaiddal összehasonlítani a telemetria adatokat. Az Open Set Up, azaz nyílt beállítású bajnokságoknál minden műszaki paramétert lehet állítani, így hasonlóan a valósághoz, meg kell találni a legideálisabb számokat.

Jelent valami előnyt, hogy van valós versenytapasztalatod?

Mivel az alapvető körülményeket már nagyon jól lemodellezik a szimulátorban, sokszor előnyt jelentett az optimális beállítás megtalálásában a kinti tapasztalat. 

A #NextMichelisz győzteseként ülhettél igazi versenyautóba. Mennyire figyeltél oda a technikai megoldásokra, a csapat munkájára, esetlegesen a műszaki finomságokra az idényben? 

Nagyon érdekel a csapat munkája, szeretek belefolyni egészséges keretek között a döntési folyamatokba, hogy minél többet tanulhassak egy-egy hétvégén. Nézem sokszor mit, hogyan állítanak, hangolnak az autón.  Nagyon hasznos nekem, mint versenyzőnek is, hogy a mérnökök mi alapján hoznak meg egy-egy döntést, és annak milyen hatása van az autóra.

A szimulátoros világban mennyire lehet csapatmunkáról beszélni, gondolkodni? 

Nálunk is létezik csapatmunka, 2019-ben és 2020-ban ez volt a M1RA-nal az egyik erősségünk és előnyünk, amit a versenytársaink nem használtak ki eléggé. Ők is sokan voltak, de nem dolgoztak olyan szorosan össze, mint mi. Ha csapatban dolgozol, a felkészülés során több adatot lehet gyűjteni, össze lehet hasonlítani a köröket, időket. A mi igazi erősségünk pedig a versenyszituációkban való együttműködés volt, segítettünk egymásnak akár szélárnyékkal, akár védekezéssel. 

A szimulátoros versenypályák egy az egyben megfeleltethetőek a valódiakkal? 

A pályák virtuális mását a legtöbb szerveren már lézerszkenneres technológiával készítik el, ezáltal a pálya minden egyes négyzetcentimétere olyan, mint a valós versenypályákon. Minden egyes bukkanó, kerékvető ugyanolyan.

Csak a pályák, vagy az autók is hasonlók? 

Sok függ az adott programtól és annak a fizikájától, de van olyan, amelyben igen valósághű az autók viselkedése. Versenyzői szempontból így meg van az átjárhatóság lehetősége, például ha valamit a valós versenyen elrontasz, azt szimulátorban tudod korrigálni, beépül a memóriába. Mérnöki, műszaki szemmel azt lehet tudni, hogy a Forma 1-es versenyautókat szimulátorok segítségével is fejlesztik, azon tesztelik a fejlesztéseket, de ezek a versenyistállók tulajdonai, eszközei, a kereskedelmi forgalomban kapható szimulátorok még nem tartanak ezen a szinten. 

Hogy látod a szimulátorsport jövőjét?

Folyamatosan fejlődő ágazatról van szó, amelynek pandémia is nagy lökést adott. Ennek jele, hogy a valós pilóták ugyanúgy köröznek online, mint a szimulátorosok. Valamelyik hétvégén épp Robert Kubica ellen versenyeztem. 

A te karriered milyen irányban folytatódik?

A valós versenyzés élvez elsőbbséget, de a szimulátort sem dobom a sarokba, mert nagyon hasznos a felkészülésben, a formában tartás szempontjából is. A BME Formula Student csapatában is tevékenykedem, az operatív csapat tagja vagyok, és tavaly az autót is én vezettem, remélem idén is így lesz. Ott is próbálok pilótaként visszajelzéseket adni az autó működéséről, ami a fejlesztéshez adhat szempontokat, megmutatja, hogy az elméletben kitalált dolgok hogyan működnek élesben. Nagyon remélem, hogy hosszabb távon is maradok a versenyzés mellett.

A technikai sportok, az autógyártás és tervezés egy nagyon innovatív terület, amely kiváló terület a műszaki szakembereknek a fejlődésre, önmegvalósításra is. A fenntarthatóság, új utak és megoldások keresése már az élsport ajtaján is kopogtat. Az Automorow, és a szakmai networking lehetőségek rengeteg új ablakot nyithatnak meg , így érdemes kihasználni az általuk kínált lehetőségeket.

Sok szempontból útelágazáshoz érkezett az autóipar, és vele együtt az autó- és motorsport. A fejlesztések különböző irányai, a fenntarthatósági szempontok a technikai sportokra is hatást gyakorolnak. Az innovatív megoldásokra fókuszál a 2023. szeptember 27-én immár második alkalommal megrendezésre kerülő Automorrow is, amelynek apropóján felelevenítjük a kétszeres szimulátor-világbajnok, mérnökhallgató Báldi Gergővel 2022-ben folytatott beszélgetésünket, aki az online világ mellett a valós versenypályán is bizonyított már.

A Budapesti Műszaki Egyetem tanulója autósportos vonalon az egyik legnagyobb magyar e-sport eredményt érte el a M1RA versenyzője, amikor az FIA WTCR online bajnoka lett 2019-ben, majd a rá következő évben is sikerült megszereznie a végső győzelmet. Még ugyanebben az évben, 2020-ban megnyerte a #NextMichelisz tehetségkutatót, amelynek köszönhetően 2021-ben valós versenypályán tehette próbára magát. 

Szimulátoros és benzines autóval is van versenytapasztalatod. Melyik területet érzed igazán a terepednek? 

Szimulátoron sokkal több kilométert megtettem már, tapasztaltabb vagyok, de szerencsére az így megszerzett készségek, tudás átmenthető a valós versenypályára is, aminek köszönhetően könnyebben kiismerem magam ott is, mint az, akinek nincs szimulátoros előélete.

Szórakozásként indult a szimulátorozás. Nagyon sokféle virtuális játék van, mi fogott meg az autóversenyzésben?

A családi ebédeknél mindig Forma-1-et néztünk. Egy emlékezetes versenyen Kimi Raikkönen szinte a mezőny végéről nyert futamot, majd két évvel ezt követően a Ferrari színeiben világbajnok lett. A piros autó, a siker valahogy magával ragadott, megcsapott, hogy én is valami hasonlót szeretnék csinálni. Nyilván a realitás talaján maradva virtuális kormány mögé ültem, elkezdtem szimulátorozni. Először csak offline, a számítógépen, majd az interneten egyre komolyabb sorozatokhoz csatlakoztam. Volt egy verseny, ahol Michelisz Norbi is szerepelt. Megismerve a történetét lett tétje igazán a szimulátorozásnak, hiszen ő volt a példa, hogy akár valós versenypályákra is ki lehet jutni.

A valós autóversenyzésben komoly technikai küzdelem folyik, a szimulátoros világra mennyire igaz ez? Mennyiben múlik itt a siker a felszerelésen? 

Manapság már annyira szoros a verseny a szimulátorozásban, hogy ha valakinek nincsen komolyabb felszerelése, az hátrányból indul. Meglátszik a pályán például, ha valakinek nincs load-cellás fékpedálja. A szoftvereken belül viszont az autókban nagyon minimálisak a különbségek, és mivel a szimulátoros világban végtelen számú kört meg lehet tenni, jobban kiegyenlítődnek az erőviszonyok, mint a való életben. 

Egyre bővül a résztvevők tábora. Mennyire van itt szerepe a személyes készségeknek?

Érezhető, ha valaki kiismeri magát a műszaki területen, jobban megérti az autót ható fizikai erők működését. Mivel ezek már nagyon jól le vannak programozva, előnyt kovácsolhat az, aki tudja, hogyan lehet a legjobban a hosszanti és az oldalirányú erőket kombinálni, vagy az elméletben hogyan is működik az aerodinamika, vagy egy guminak a szerkezete.

Hol a határ a játék és a komoly versenyzés között?

Igazán talán akkor válik komollyá, amikor az ember már megtervezi a felkészülését egy-egy versenyre, amikor elkezd tudatosan készülni a futamokra, stratégiát építenek a csapattal. 

A való életben látványos a felkészülés. Virtuálisan hogy kell ezt elképzelni? 

Ha fix beállítású autókkal megy az ember, ott elsősorban a megtett kilométerek számítanak. Mivel a beállításokba nem lehet belenyúlni, körözni kell, és a csapattársaiddal összehasonlítani a telemetria adatokat. Az Open Set Up, azaz nyílt beállítású bajnokságoknál minden műszaki paramétert lehet állítani, így hasonlóan a valósághoz, meg kell találni a legideálisabb számokat.

Jelent valami előnyt, hogy van valós versenytapasztalatod?

Mivel az alapvető körülményeket már nagyon jól lemodellezik a szimulátorban, sokszor előnyt jelentett az optimális beállítás megtalálásában a kinti tapasztalat. 

A #NextMichelisz győzteseként ülhettél igazi versenyautóba. Mennyire figyeltél oda a technikai megoldásokra, a csapat munkájára, esetlegesen a műszaki finomságokra az idényben? 

Nagyon érdekel a csapat munkája, szeretek belefolyni egészséges keretek között a döntési folyamatokba, hogy minél többet tanulhassak egy-egy hétvégén. Nézem sokszor mit, hogyan állítanak, hangolnak az autón.  Nagyon hasznos nekem, mint versenyzőnek is, hogy a mérnökök mi alapján hoznak meg egy-egy döntést, és annak milyen hatása van az autóra.

A szimulátoros világban mennyire lehet csapatmunkáról beszélni, gondolkodni? 

Nálunk is létezik csapatmunka, 2019-ben és 2020-ban ez volt a M1RA-nal az egyik erősségünk és előnyünk, amit a versenytársaink nem használtak ki eléggé. Ők is sokan voltak, de nem dolgoztak olyan szorosan össze, mint mi. Ha csapatban dolgozol, a felkészülés során több adatot lehet gyűjteni, össze lehet hasonlítani a köröket, időket. A mi igazi erősségünk pedig a versenyszituációkban való együttműködés volt, segítettünk egymásnak akár szélárnyékkal, akár védekezéssel. 

A szimulátoros versenypályák egy az egyben megfeleltethetőek a valódiakkal? 

A pályák virtuális mását a legtöbb szerveren már lézerszkenneres technológiával készítik el, ezáltal a pálya minden egyes négyzetcentimétere olyan, mint a valós versenypályákon. Minden egyes bukkanó, kerékvető ugyanolyan.

Csak a pályák, vagy az autók is hasonlók? 

Sok függ az adott programtól és annak a fizikájától, de van olyan, amelyben igen valósághű az autók viselkedése. Versenyzői szempontból így meg van az átjárhatóság lehetősége, például ha valamit a valós versenyen elrontasz, azt szimulátorban tudod korrigálni, beépül a memóriába. Mérnöki, műszaki szemmel azt lehet tudni, hogy a Forma 1-es versenyautókat szimulátorok segítségével is fejlesztik, azon tesztelik a fejlesztéseket, de ezek a versenyistállók tulajdonai, eszközei, a kereskedelmi forgalomban kapható szimulátorok még nem tartanak ezen a szinten. 

Hogy látod a szimulátorsport jövőjét?

Folyamatosan fejlődő ágazatról van szó, amelynek pandémia is nagy lökést adott. Ennek jele, hogy a valós pilóták ugyanúgy köröznek online, mint a szimulátorosok. Valamelyik hétvégén épp Robert Kubica ellen versenyeztem. 

A te karriered milyen irányban folytatódik?

A valós versenyzés élvez elsőbbséget, de a szimulátort sem dobom a sarokba, mert nagyon hasznos a felkészülésben, a formában tartás szempontjából is. A BME Formula Student csapatában is tevékenykedem, az operatív csapat tagja vagyok, és tavaly az autót is én vezettem, remélem idén is így lesz. Ott is próbálok pilótaként visszajelzéseket adni az autó működéséről, ami a fejlesztéshez adhat szempontokat, megmutatja, hogy az elméletben kitalált dolgok hogyan működnek élesben. Nagyon remélem, hogy hosszabb távon is maradok a versenyzés mellett.

A technikai sportok, az autógyártás és tervezés egy nagyon innovatív terület, amely kiváló terület a műszaki szakembereknek a fejlődésre, önmegvalósításra is. A fenntarthatóság, új utak és megoldások keresése már az élsport ajtaján is kopogtat. Az Automorow, és a szakmai networking lehetőségek rengeteg új ablakot nyithatnak meg , így érdemes kihasználni az általuk kínált lehetőségeket.