Járműipari kutatások a Pannon Egyetem zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézetében

A Pannon Egyetem Mérnöki Karának számos járműipari projektjében vesz részt a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet, melyekhez kapcsolódóan a közelmúltban egy útminőség mérésére alkalmas rendszert fejlesztettek ki az intézet munkatársai.  A közúthálózat minősége fontos tényező, mivel nagyban befolyásolja a közlekedésbiztonságot, a járművek élettartamát és az utazási komfortot. Az útfelújítási munkálatok azonban rendszerint összetett folyamatok, ezek tervezési szakaszában széleskörű ismeretekkel kell rendelkezni az úthálózat állapotáról. A kutatás-fejlesztés célja egy kompakt, univerzálisan használható mérőrendszer kialakítása volt. A fejlesztés során egy Raspberry PI alapú, mikrokontrollereket és gyorsulásmérő szenzorokat is magába foglaló eszközt építettek a kutatók. Elsőként a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályával együttműködve végeztek teszteket, majd számos közúti mérés alapján elkészítették/elkészítik a helyi úthálózat-minőségi térképeket.   

A különböző útburkolat típusok és azok környezetre, valamint energiafelhasználásra gyakorolt hatásai fontos részét képezik az autópályák tervezési folyamatának, emiatt a járműkerekek és útburkolat közötti hatásokat szükséges optimalizálni. Gépjárművek esetében több tényező is befolyásolja az energiafelhasználást és az üzemanyag fogyasztást, melyek között a gördülő súrlódás hangsúlyos szerepet kap.  A Pannon Egyetem Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézetében fejlesztett mérőeszköz kísérleti úton, erőmérés alapján határozza meg a gumiabroncs és az útburkolat közötti gördülési súrlódási együtthatót. A rendszer lényegében egy vontatott mérőegység, melyet egy gépjármű mozgat. A mérések során állandó sebesség mellett rögzíti az erőadatokat, melyekből jó közelítéssel kiszámítható a megfelelő gördülési súrlódási együttható.

Járművek kommunikációs hálózatából történő adatgyűjtést, adattárolást és távoli elérési lehetőséget biztosító eszköz fejlesztésében vesznek részt a kutatók, amelyet mindenki számára elérhető hardverelemekből építenek fel. A hardveren saját fejlesztésű programot futtatnak, a kinyert információkat bármilyen célra fel lehet használni, többek között a már említett gördülési ellenállás meghatározására.  A rendszer része egy érintőképernyős kijelző, amelyre egyszerűen fejleszthető kezelőfelület a konkrét igények szerint. A fejlesztésben hallgatók is részt vesznek, az eszköz tesztjeit a ZalaZONE tesztpályán végezik. Hosszabb távon céljuk az 5G hálózatra illesztés, V2X (Vehicle to Everything) kommunikáció kialakítása.

Intelligens fluidumok (elektroreológiai és magnetoreológiai fluidumok) alkalmazásával tengelykapcsolók, mágneses fékek és rezgéscsillapító aktuátorok fejlesztése is a kutatások részét képezi. Az oktatás segítésére több, távoli elérésű demonstrációs eszközt fejlesztettek az intézet munkatársai. Egy projekt keretében egy modell AGV eszköz fejlesztése már két éve zajlik.  

Fotó: A Pannon Egyetem tesztautója a ZalaZONE tesztpályán

A Pannon Egyetem Mérnöki Karának számos járműipari projektjében vesz részt a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet, melyekhez kapcsolódóan a közelmúltban egy útminőség mérésére alkalmas rendszert fejlesztettek ki az intézet munkatársai.  A közúthálózat minősége fontos tényező, mivel nagyban befolyásolja a közlekedésbiztonságot, a járművek élettartamát és az utazási komfortot. Az útfelújítási munkálatok azonban rendszerint összetett folyamatok, ezek tervezési szakaszában széleskörű ismeretekkel kell rendelkezni az úthálózat állapotáról. A kutatás-fejlesztés célja egy kompakt, univerzálisan használható mérőrendszer kialakítása volt. A fejlesztés során egy Raspberry PI alapú, mikrokontrollereket és gyorsulásmérő szenzorokat is magába foglaló eszközt építettek a kutatók. Elsőként a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályával együttműködve végeztek teszteket, majd számos közúti mérés alapján elkészítették/elkészítik a helyi úthálózat-minőségi térképeket.   

A különböző útburkolat típusok és azok környezetre, valamint energiafelhasználásra gyakorolt hatásai fontos részét képezik az autópályák tervezési folyamatának, emiatt a járműkerekek és útburkolat közötti hatásokat szükséges optimalizálni. Gépjárművek esetében több tényező is befolyásolja az energiafelhasználást és az üzemanyag fogyasztást, melyek között a gördülő súrlódás hangsúlyos szerepet kap.  A Pannon Egyetem Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézetében fejlesztett mérőeszköz kísérleti úton, erőmérés alapján határozza meg a gumiabroncs és az útburkolat közötti gördülési súrlódási együtthatót. A rendszer lényegében egy vontatott mérőegység, melyet egy gépjármű mozgat. A mérések során állandó sebesség mellett rögzíti az erőadatokat, melyekből jó közelítéssel kiszámítható a megfelelő gördülési súrlódási együttható.

Járművek kommunikációs hálózatából történő adatgyűjtést, adattárolást és távoli elérési lehetőséget biztosító eszköz fejlesztésében vesznek részt a kutatók, amelyet mindenki számára elérhető hardverelemekből építenek fel. A hardveren saját fejlesztésű programot futtatnak, a kinyert információkat bármilyen célra fel lehet használni, többek között a már említett gördülési ellenállás meghatározására.  A rendszer része egy érintőképernyős kijelző, amelyre egyszerűen fejleszthető kezelőfelület a konkrét igények szerint. A fejlesztésben hallgatók is részt vesznek, az eszköz tesztjeit a ZalaZONE tesztpályán végezik. Hosszabb távon céljuk az 5G hálózatra illesztés, V2X (Vehicle to Everything) kommunikáció kialakítása.

Intelligens fluidumok (elektroreológiai és magnetoreológiai fluidumok) alkalmazásával tengelykapcsolók, mágneses fékek és rezgéscsillapító aktuátorok fejlesztése is a kutatások részét képezi. Az oktatás segítésére több, távoli elérésű demonstrációs eszközt fejlesztettek az intézet munkatársai. Egy projekt keretében egy modell AGV eszköz fejlesztése már két éve zajlik.  

Fotó: A Pannon Egyetem tesztautója a ZalaZONE tesztpályán